from technology to value

2. Je waarde

“Waarde van je organisatie voor maatschappij en markten”

Om de waarde van je technologie voor mensen, markten en maatschappij te bepalen en te zoeken naar onderscheidend vermogen, stellen we ons de volgende vragen:

  1. Wat heb ik in huis aan mensen, middelen en technologie om een product in de markt te zetten?
  2. Hoe creer ik waarde? Wat zijn mijn producten en diensten, wat zijn de USP’s (meer, goedkoper, sneller, etc.)?
  3. Waarom is mijn organisatie/product relevant voor mensen, markten en maatschappij?

Je ‘Waarom’ is je optimale (maatschappelijke) waarde die we vertalen in waardeproposities voor markten die daarop aansluiten.

Je maatschappelijke waarde bepalen heeft veel voordelen:

  • Je kunt grotere groepen mensen aanspreken die je ambities begrijpen en daar een goed gevoel bij krijgen: klanten, partners, voorschrijvers, investeerders, enz.
  • Je kunt een betere keuze maken in doelmarkten die aansluiten bj je markt
  • Je geeft je doelgroepen een betere eerste indruk van je organisatie en haar product.
  • Je legt een basis voor hechtere relaties met mensen die jouw ambities (maatschappelijke waarde) delen. Deze relaties breken niet bij de eerste de beste prijsverlaging van de concurrent.
  • Je legt een solide basis voor effectieve en kosten-efficiënte marketing en je keuzes in:
  • speelveld of -velden
  • spelers die je voor je moet winnen
  • boodschap en uitstraling/identiteit
  • marketingmiddelen & -campagnes

Het consequent uitdragen van je waarde in al je marketingactiviteiten versterkt je positie in bestaande en nieuwe speelvelden en houdt de concurrentie op afstand. Essentieel hierbij is kennis en inzicht van de spelers die je gaan helpen om je doel te bereiken.

Waarde is dus meer dus dan technische specs of USP’s (Unique Selling Propositions). Zie ook de Golden Circle theorie van Simon Sinek op Youtube.  

Ga naar stap 3: je verhaal